Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

De UAV-GC 2025 door de lens van de ontwerpverantwoordelijkheid

In TBR (Tijdschrijft voor Bouwrecht) verscheen recent een artikel van Gert Weerheim, advocaat-partner bij Brackmann, over de UAV-GC 2025 bekeken door de lens van ontwerpverantwoordelijkheid.

Gert Weerheim analyseert in zijn artikel hoe de UAV-GC 2025 omgaan met ontwerpverantwoordelijkheid. Hij bekijkt deze nieuwe versie van het geïntegreerde bouwcontract door de lens van de ontwerper en concludeert dat – ondanks enkele verbeteringen ten opzichte van de UAV-GC 2005 – de aansprakelijkheid van de UAV-GC ontwerper nog steeds fors ruimer is dan die van andere ontwerpers (bijvoorbeeld onder de DNR 2011). Ook constateert hij dat de UAV-GC 2025 onvoldoende helderheid bieden over het afbakenen van bouwfasen. Deze omstandigheden leiden volgens Weerheim tot een aantal knelpunten.

Testimonials

“In mijn artikel vergelijk ik de positie van de ontwerper onder de DNR 2011 met die van de ontwerpende Opdrachtnemer onder de UAV-GC 2025. De vraag is of de UAV-GC 2025 recht doen aan het bijzondere karakter van ontwerpwerkzaamheden? ”
Gert Weerheim
Advocaat-Partner
Bouwplaats rotterdam

 


Wat valt op als je de UAV-GC 2025 bekijkt vanuit het perspectief van ontwerpverantwoordelijkheid?

In het artikel komen vier belangrijke verschillen naar voren tussen de DNR 2011 en de UAV-GC 2025:

  1. De DNR-ontwerper werkt vanuit een inspanningsverbintenis en zorgvuldigheidsnorm; op de UAV-GC Opdrachtnemer rust een resultaatverbintenis en hij is aansprakelijk bij ‘gebreken’ (niet voldoen aan eisen, waaronder zelfs 'fit for purpose' eisen).
  2. De ‘state of the art’ is in de DNR verankerd via de zorgvuldigheidsnorm. De UAV-GC 2025 kennen zo’n norm niet: de Opdrachtnemer moet simpelweg aan de eisen voldoen.
  3. De DNR-adviseur is beperkt aansprakelijk (1-3 keer honorarium); de UAV-GC Opdrachtnemer veel ruimer.
  4. VO, DO en UO komen terug in de UAV-GC 2025, maar zonder definitie of externe maatstaf, zoals de Standaard Taakbeschrijving. Toch stelt de Toelichting dat er genoeg duidelijkheid zou zijn. Terecht?

Een stap vooruit is dat de UAV-GC 2025 wèl een zorgvuldigheidsnorm introduceren bij het afstemmen op de bestaande toestand. Maatgevend is wat een zorgvuldig Opdrachtnemer redelijkerwijs mocht verwachten. Daarmee komen de UAV-GC 2025 dichter bij de DNR-benadering.

Het hele artikel lezen?

De volledige publicatie is te vinden via IBR Tracker:
📄 TBR 2025-55 – De UAV-GC 2025 door de lens van de ontwerpverantwoordelijkheid