De UAV-GC 2025 door de lens van de ontwerpverantwoordelijkheid
In TBR (Tijdschrijft voor Bouwrecht) verscheen recent een artikel van Gert Weerheim, advocaat-partner bij Brackmann, over de UAV-GC 2025 bekeken door de lens van ontwerpverantwoordelijkheid.
Gert Weerheim analyseert in zijn artikel hoe de UAV-GC 2025 omgaan met ontwerpverantwoordelijkheid. Hij bekijkt deze nieuwe versie van het geïntegreerde bouwcontract door de lens van de ontwerper en concludeert dat – ondanks enkele verbeteringen ten opzichte van de UAV-GC 2005 – de aansprakelijkheid van de UAV-GC ontwerper nog steeds fors ruimer is dan die van andere ontwerpers (bijvoorbeeld onder de DNR 2011). Ook constateert hij dat de UAV-GC 2025 onvoldoende helderheid bieden over het afbakenen van bouwfasen. Deze omstandigheden leiden volgens Weerheim tot een aantal knelpunten.
Wat valt op als je de UAV-GC 2025 bekijkt vanuit het perspectief van ontwerpverantwoordelijkheid?
In het artikel komen vier belangrijke verschillen naar voren tussen de DNR 2011 en de UAV-GC 2025:
- De DNR-ontwerper werkt vanuit een inspanningsverbintenis en zorgvuldigheidsnorm; op de UAV-GC Opdrachtnemer rust een resultaatverbintenis en hij is aansprakelijk bij ‘gebreken’ (niet voldoen aan eisen, waaronder zelfs 'fit for purpose' eisen).
- De ‘state of the art’ is in de DNR verankerd via de zorgvuldigheidsnorm. De UAV-GC 2025 kennen zo’n norm niet: de Opdrachtnemer moet simpelweg aan de eisen voldoen.
- De DNR-adviseur is beperkt aansprakelijk (1-3 keer honorarium); de UAV-GC Opdrachtnemer veel ruimer.
- VO, DO en UO komen terug in de UAV-GC 2025, maar zonder definitie of externe maatstaf, zoals de Standaard Taakbeschrijving. Toch stelt de Toelichting dat er genoeg duidelijkheid zou zijn. Terecht?
Een stap vooruit is dat de UAV-GC 2025 wèl een zorgvuldigheidsnorm introduceren bij het afstemmen op de bestaande toestand. Maatgevend is wat een zorgvuldig Opdrachtnemer redelijkerwijs mocht verwachten. Daarmee komen de UAV-GC 2025 dichter bij de DNR-benadering.
Het hele artikel lezen?
De volledige publicatie is te vinden via IBR Tracker:
📄 TBR 2025-55 – De UAV-GC 2025 door de lens van de ontwerpverantwoordelijkheid