Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Aanbesteden: Wat – Hoe? | Is te laat deponeren van jaarrekeningen een ernstige fout?

Is het structureel niet of niet tijdig deponeren van een jaarrekening een ernstige beroepsfout? Zo ja, dan kan dat leiden tot uitsluiting van aanbestedingsprocedures.

De Rotterdamse voorzieningenrechter moest zich over deze vraag uitlaten bij een aanbesteding voor doelgroepenvervoer. De winnende inschrijver had de jaarrekening over de jaren 2018 tot en met 2022 structureel te laat ingediend. Die van 2018 zelfs drie jaar te laat. 

De gemeente sloot deze ondernemer echter niet uit, omdat de fout geen direct verband hield met doelgroepenvervoer. Volgens de gemeente leidt de fout dus niet tot twijfel over de integriteit van de winnaar. 

Omdat zij het niet eens was met de beslissing van de gemeente, startte eiseres een kort geding. De voorzieningenrechter oordeelde dat er tussen partijen geen discussie is over het feit dat het (structureel) te laat deponeren van de jaarrekening een economisch delict is in de zin van Wet op de economische delicten. 

De voorzieningenrechter volgt echter het standpunt van de gemeente dat het niet om een fout gaat bij de uitoefening van het beroep of bedrijf. Het voeren van een ordelijke administratie is van belang voor een goed georganiseerde onderneming. Het niet-tijdig deponeren van de jaarrekening betreft echter geen regel specifiek voor het doelgroepenvervoer. 

Los daarvan oordeelt de voorzieningenrechter dat een bestuurswisseling en de implementatie van administratiesoftware die meldingen bij termijnen geeft, kwalificeren als zelfreinigende maatregelen die vertrouwen geven dat de fouten niet nogmaals worden begaan.

De gunning blijft dus staan. 

Juist omdat er geen discussie was over de vraag dat het structureel te laat deponeren van de jaarrekening een ernstige fout is, vind ik de uitkomst van dit kort geding onbevredigend. De jaarrekeningen van zes jaren waren (veel) te laat gedeponeerd, wat toch wel twijfels oproept over de integriteit van de ondernemer.

Opmerking verdient verder dat er discussie mogelijk is over de toepassing van de terugkijktermijn. Officieel geldt een termijn van drie jaar, en sommige jaarrekeningen vallen daarbuiten. Anderzijds gaat het onbetwist om een patroon, waardoor het niet onlogisch is om ook fouten buiten die termijn mee te wegen.

De voorzieningenrechter hecht terecht waarde aan de definitie van het begrip 'ernstige fout' in de aanbestedingsstukken. Die bepaalden dat het moet gaan om een fout betreffende het beroep of bedrijf. En inderdaad is het te laat deponeren van de jaarrekening geen fout die specifiek voor doelgroepenvervoer geldt. 

Het vonnis is vanwege de aanbestedingsstukken dus goed te volgen. De vraag is nog wel of en zo ja wanneer het structureel te laat deponeren van de jaarrekening een ernstige beroepsfout is.  

 

 

Blogreeks 'Aanbesteden: Wat - Hoe?'

Deze blog is onderdeel van de blogreeks ‘Aanbesteden: Wat – Hoe?’, waarin Joris Bax, advocaat bij Brackmann, zijn inzichten en reflecties deelt over actuele thema’s binnen het aanbestedings- en bouwrecht.

clusteren
nieuws

Aanbesteden: Wat – Hoe? | Wanneer mogen opdrachten niet worden samengenomen?

De tegenhanger van het splitsingsverbod is het clusterverbod. Ofwel: een verbod om opdrachten onnodig samen te voegen.

Lees meer over Aanbesteden: Wat – Hoe? | Wanneer mogen opdrachten niet worden samengenomen? Lees meer